FAQ

Vi hjälper dig!

I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Om du saknar svar på en fråga är du välkommen att kontakta oss "HÄR" eller ringa oss på telefon 0722199662 varje vardag mellan kl 09:00 - 17:00.


VANLIGA FRÅGOR OM BETALNINGEN

JAG HAR INTE FÅTT EN BESTÄLLNINGS -OCH BETALNINGSBEKRÄFTELSE

Du får alltid en "orderbekräftelse" från oss och en "betalningsbekräftelse"  från "banken Payson" skickad direkt efter köpet till den e-mailadress du angett i kassan. Har du inte fått något bekräftelse, kontrollera din skräppost/spam så det inte fastnat där, förmodligen ligger bekräftelsen där. Om du inte hittar något bekräftelse, kanske pga ett skrivfel i mejladressen, vänligen kontakta oss via info@bomys.se innan du lägga en ny beställning.

VILKA BETALNINGSSÄTT FINNS DET?

Alla betalningar hanteras av vår betalningspartner "PAYSON". Du kan betala med Payson faktura och för dig som handlar över 300 kronor möjligheten att dela upp din betalning i 3-12 månader, helt räntefritt!

Du kan betala med betalkort och Internetbank. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea och Danske Bank.

Läs mer om betalningssätt i Bomys villkor här. 

Läs mer om Paysons betalningsvillkor här.  

HUR FÅR JAG MIN FAKTURA?

I ditt paket finns endast en följesedel. Fakturan mejlas till dig ifrån PAYSON som tar hand om våra betalningar. Fakturan skickas normalt sett när paketet finns i ditt utlämningsställe.

Vid frågor om din faktura eller kortbetalning vänligen kontakta vår partner Payson på telefonnummer 08-470 94 00 Telefontider vardagar: 8.30-12.00, 13.00-16.30

ÄR DET SÄKER ATT BETALA MED KORT?

Ja, det är säkert! Payson stödjer 3D-secure teknik för kortbetalning vilket bidrar till en hög säkerhet för dig som kund. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. 
Hela vår hemsida är också krypterad med SSL för att ingen utomstående ska få tag på informationen. Att bomys.se är en "Säker Site" visas högst upp i webbläsarens adressrad i vänstra hörnet.


VANLIGA FRÅGOR OM LEVERANS

VAD KOSTAR FRAKTEN?

58 kr oavsett storlek och vikt. Och fraktfritt om du beställer över 1500 kr. 

HUR LÅNG ÄR LEVERANSTIDEN?

Vi har alltid som mål att skicka din order inom 1-3 arbetsdagar om inget annat har angetts i produktomskrivning. 

Gäller det personaliserade pusselbitar så skickar vi även dem inom 1-3 dagar från det ögonblicket  vi har kommit fram till en design som passar dig.

HUR LEVERERAS MIN BESTÄLLNING?

Vi använder DB Schenker och Postnord som levererar till ditt närmaste DB Schenkers- eller Postens utlämningsställe.

Våra leverantörer behöver normalt sett 1-3 arbetsdagar lite beroende på var du befinner dig i Sverige.

Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med din legitimation behöver vid uthämtning. 

Har du inte uppgett ditt telefonnummer vid beställning, så skickas avisering via mail eller brev.

KAN JAG SPÅRA MITT PAKET?

Så fort ordern lämnat oss skickas ett mail med sändningsnummer så att ni själv lätt kan spåra paketet för att se var det befinner sig.

JAG ÄR PÅ UTLÄMNINGSSTÄLLET OCH MITT PAKET HAR EN UPPENBAR TRANSPORTSKADAVAD GÖR JAG?

Ser du en uppenbar skada på kartongen eller hör att det skramlar misstänkt så öppna paketet när du är kvar på utlämningsstället.

Personalen där anmäler att kartongen är skadad osv. Om varorna i kartongen är skadade tar du omedelbart kontakt med oss via mail info@bomys.se.

Helst bör du dokumentera skadan när du är kvar på utlämningsstället med en digitalkamera på både skadad vara och emballage och skicka bilderna till oss.

Så löser vi skadan och skickar en ny produkt helt utan kostnad för dig. 

SKICKAR BOMYS UTANFÖR SVERIGE?

Nej, vi levererar enbart inom Sverige.


VANLIGA FRÅGOR OM PUSSELBITARNA

JAG HAR TIDIGARE KÖPT EN PUSSELBIT. KOMMER DEN ATT PASSA MED BITEN JAG SKULLE VILJA KÖPA NU?

Alla köpta pusselbitar från och med mitten december 2015 - båda personliga pusselbitar och färdiga pusselbitar med budskap kommer till 100% passa med varandra åt alla håll! 

Det är enbart pusselbitar som man har köpt FÖRE mitten december 2015  som INTE kommer att passa med dessa vi började tillverka efter mitten december 2015.

Vi har även ett sortiment enskilda pusselbitar i vår butik.

Våra enskilda pusselbitar är pusselbitar med färdig text/budskap som INTE är påbyggnadsbara utan säljs som enskilda pusselbitar!

Så om du väljer att köpa en enskild pusselbit, kan du aldrig bygga vidare på den!!  Dessa pusselbitar finns enbart under kategori "ENSKILDA PUSSELBITAR" i huvudmenyn

HUR VET JAG ATT JAG KÖPER EN PUSSELBIT JAG KAN BYGGA PÅ?

Alla pusselbitar som finns i butiken passar med varandra till 100%. UTAN våra enskilda pusselbitar! Dessa pusselbitar står separat i huvudmenyn under kategorin "ENSKILDA PUSSELBITAR". 


VANLIGA FRÅGOR OM PERSONLIGA PUSSELBITAR

JAG VILL HA ETT FOTO OCH MIN EGEN TEXT PÅ EN PUSSELBIT. HUR GÖR JAG?

Det är väldigt enkelt och det är bara några steg att beställa det du vill ha!

  1. Välj och klicka på den pusselbitsform du vill ha. Vi har 5 former som passar varandra på olika sätt.
  1. Under tillgängliga alternativ välj och kryssa för "Min egen text" och  "Mitt foto". Önskar du också tex.ett hjärta eller en ros på biten, kryssa även för "Illustrationer". Du behöver inte skicka illustrationer då vi har många egna!
  1. Ladda upp foto i fältet "Ladda här ditt foto". Har du fler foton, använd en knapp per foto. Max. 3 foton per Pusselbit.
  1. Din text och eventuella önskemål skriver du i fältet "Skriv din text och ev. önskemål här".
  1. Fyll i antal och lägg det i din kundvagn.

När vi mottagit din beställning försöker vi uppnå dina önskemål via digitala förslag. Det är bra om du laddar upp flera bilder så vi kan välja den/de med bäst förutsättningar för ett bra resultat. Om ordern är lagd under normal arbetstid följer alltid förslag samma dag. Förslag skickas till den mailadress du har uppgett vid beställning. Vi ger dig i regel 2-4 förslag som du kan titta på med olika design/ordning/färg/typsnitt.)

Vill du ändra något så gör vi ytterligare förslag. Så håller vi på tills du är 100% nöjd.

JAG VILL BARA HA MIN EGEN TEXT OCH BLOMMOR PÅ EN PUSSELBIT. HUR GÖR JAG?

  1. Välj och klicka på den pusselbitsform du vill ha. Vi har 5 former som passar varandra på olika sätt.
  1. Under tillgängliga alternativ välj och kryssa för  "Min egen text" och  "Illustrationer" Du behöver inte skicka illustrationer då vi har många egna!
  1. Din text och eventuella önskemål (tex. jag önskar hjärtan, blommor,...) skriver du i fältet "Skriv din text och ev. önskemål här".
  1. Fyll i antal  och lägg det i din kundvagn.

När vi mottagit din beställning försöker vi uppnå dina önskemål via digitala förslag. Om ordern är lagd under normal arbetstid följer alltid förslag samma dag. Förslag skickas till den mailadress du har uppgett vid beställning. Vi ge dig i regel 2-4 förslag som du kan titta på med olika design/ordning/färg/typsnitt.)

Vill du ändra något så gör vi ytterligare förslag. Så håller vi på tills du är 100% nöjd.

JAG VILL HA MIN LOGO PÅ EN PUSSELBIT. HUR GÖR JAG?

  1. Välj och klicka på den pusselbitsform du vill ha. Vi har 5 former som passar varandra på olika sätt.
  1. Under tillgängliga alternativ välj och kryssa för  "Min egen text" och "Illustrationer"
  1. Ladda upp logon i fältet "Ladda här ditt foto".
  1. Din text och eventuella önskemål skriver du i fältet "Skriv din text och ev. önskemål här".
  1. Fyll i antal  och lägg det i din kundvagn.

När vi mottagit din beställning försöker vi uppnå dina önskemål via digitala förslag. Om ordern är lagd under normal arbetstid följer alltid förslag samma dag. Förslag skickas till den mailadress du har uppgett vid beställning. Vi ge dig i regel 2-4 förslag som du kan titta på med olika design/ordning/färg/typsnitt.)

Vill du ändra något så gör vi ytterligare förslag. Så håller vi på tills du är 100% nöjd.

HUR VET JAG OM MINA FOTON ÄR TILLÄMPLIGA ATT ANVÄNDAS?

  • Bildfilerna måste vara i  JPG (även kallat JPEG), GIF eller PNG format.
  • Om bilden har fler pixlar, desto högre är bildupplösning av bilden och därmed också håller bilden en bättre och högre bildkvalitet!
  • En upplösning av 4 MP funkar jättebra, ett foto med upplösning av 2 MP kan fortfarande ge ett bra resultat.
  • Det är alltid bättre om du skickar original bilden.
  • Foton tagna från FB eller andra social medier brukar inte ha en bra bildkvalitet! De skalar ner bilder, komprimerar dem så att en stor del av kvaliteten försvinner. Foton som tagits med en kamera har i regel alltid bättre kvalitet! Inte minst färgmässigt.
  • Bilden måste vara tillräckligt skarp för att få ett bra slutresultat vid tryckningen. Testa själv genom att zooma i på ditt foto. Ju färre pixlar du ser ju bättre! Ser du redan att bilden är väldigt oskarp/suddig från början...då vet du att det INTE är ett bra foto och att tryckresultat kanske kommer att bli ännu värre om vi måste stretcha den. 
  • Tvivlar du på eller har inga stora eller skarpa bilder, kan du skicka oss flera bilder så väljer vi ut den som har bäst bildkvalité.
  • Om det är möjligt, beskär inte bilderna!  Även om du bara vill ha ansiktet. …med andra ord …ju mer foto vi har desto mer vi kan göra med designen.
  • Använda inget filter på ditt foto.
  • Vill du ha ditt foto tryck i svart-vitt? Låt oss konvertera dina färgbilder till gråskala. Det finns många sätt att konvertera ett foto till en svart-vitt bild. När vi gör det själv anpassar vi även djupet och ljushet av gråtoner där bilden/objektet på bilden behöver det.

Självklart gör vi lite ”magic” med alla bilder vi får :) men även det har sina begränsningar.

VAR KOMMER PUSSELBITARNA IFRÅN?

Våra pusselbitar i trä är handgjorda och är en 100% svensk produkt!

Träpusselbitarna är egenhändigt designade av oss och tillverkade i Sverige.

Efter att vår snickare har sågat och fräst våra pusselbitar görs slipning och målning för hand av oss här i Ryd...(inte alltid den trevligaste delen av arbetsprocessen :) )...så varje centimeter av varje pussel går bokstavligen genom våra händer. Tryckning på bitarna sker även oss här i Ryd.

*Läs mer om våra pusselbitar här *